تبلیغات
وب سایت مهندس پیمان نوری http://www.pnoori.ir - مدیریت پروژه سازمانی









مدیریت پروژه سازمانی
سه شنبه 5 آبان 1394

همونطور که قبلا صحبت شد مدیریت پروژه دو سطح داره , یکی سطح عملیاتی و دیگری سطح استراتژیک و سازمانی اون هست.

تعریف مدیریت پروژه ارائه شد, در ادامه در مورد مدیریت پروژه سازمانی صحبت میشه:



مدیریت پروژه سازمانی

آهنگ رو به رشد تغییرات، در کنار پیچیدگی رو به افزایش اقتصاد و رقابت جهانی، مدیریان اجرایی را ناگزیر از باز آزمایی استراتژی‌های خود، برای برآوردن انتظارات ذی‌نفعان و محقق ساختن نیازهای بازار نموده. این بازنگری در استراتژی، نیازمند تمرکز بر توسعه‌ی محصول، بهبود اثربخشی عملیاتی و گسترش ارائه خدمات به مشتریه .

مدیریت پروژه سازمانی، چارچوبی برای اجرای استراتژیه که از مدیریت پورتفولیو، طرح و پروژه و همچنین مدیریت سازمانی با ارائه راهکارهای مربوطه، امکان دستیابی به استراتژی سازمانی را به‌گونه‌ای منظم و قابل پیش‌بینی فراهم می‌کنه تا منجر به ایجاد عملکرد بهتر، نتایج بهتر و همچنین ایجاد یک مزیت رقابتی پایدار بشه .

مدیریت پروژه سازمانی به یکپارچه‌سازی موارد زیر می‌پردازه:

  • دانش (در خصوص فرایندهای پروژه، طرح و پورتفولیو)
  • استراتژی سازمانی (مأموریت ، چشم‌انداز ، اهداف و آرمان‌ها )
  • کارکنان (برخورداری از منابع شایسته )
  • فرایندها (پیاده‌سازی مراحل بهبود فرایند)

توجه به این نکته لازمه که واژه «سازمان»، لزوماً به تمامیت یک شرکت، نمایندگی، انجمن یا جامعه برنمی‌گرده بلکه این عبارت می‌تونه به واحدهای کسب‌وکار، گروه‌های وظیفه‌ای، ادارات یا زیرگروه‌هایی در قالب یک کلیت اشاره داشته باشه. درحالی‌که می‌تونیم ماهیت هرکدوم از پروژه‌ها را تاکتیکی تصور کرد، اما بنا به تعریف، ماهیت مدیریت پروژه‌ی سازمانی، استراتژیکه. مدیریت پروژه سازمانی که برگرفته از استراتژیه، اطمینان حاصل می‌کنه که پورتفولیو، مجموعه‌ای از پروژه‌ها و یا طرح‌ها را که مزایا و تصمیم‌های مرتبط باارزش مناسب را برای سازمان به دنبال می‌آرند، با همدیگه هم‌راستا می‌کنه. مدیریت پروژه سازمانی، پروژه‌ها، طرح‌ها و پورتفولیوی هر سازمان را با استراتژی کسب‌وکار آن سازمان، مرتبط می‌کنه.