دفتر مدیریت پروژه ( PMO)
شنبه 9 آبان 1394

دفتر مدیریت پروژه ( PMO)

یکی از مفاهیم رایج و کاربردی در حوزه مدیریت پروژه، مربوط میشه به دفتر مدیریت پروژه یا پی ام او  .  یه پی ام او ، یه واحد یابدنه‌سازمانیه كه می‌تونه مسئول مدیریت متمركز پروژه‌های زیرمجموعه خودش باشه. مسئولیت‌های یه دفتر مدیریت پروژه می‌تونه دامنه‌ای شامل تداركات پشتیانی وظایف مدیریت پروژه تا مسئولیت واقعی مدیریت مستقیم یك پروژه را در بر بگیره.

دفتر مدیریت پروژه نهادیه سازمانی با کارکنان تمام‌وقت یا پاره‌وقت به منظور به کارگیریه اصول مدیریت پروژه در سازمان. دفتر مدیریت پروژه نهادیه که در شرکت‌های پروژه محور مورداستفاده قرار می‌گیره و وجود آن باعث رشد و تکامل فعالیت‌های مدیریت پروژه در سطح یه سازمان می‌شه. بسته به‌اندازه، ساختار، پیچیدگی و نوع سازمان ممکنه در یه‌زمان پروژه‌های متعددی در اون در حال اجرا باشن، دفتر مدیریت پروژه باعث تمرکز سیستماتیک مدیریت پروژه در سازمان میشه و وضعیت کلی پروژه‌ها و برنامه‌های سازمان را با دقت بسیار بالایی کنترل می‌کنه.


طبق تحقیقات گروه PMsolution  در سال 2011 دفتر مدیریت پروژه تو یه سازمان می‌تونه در سه سطح مستقر شه.

1.       دفتر پروژه یا طرح

واحدیه در سطح اجرایی – عملیاتی که اداره یه پروژه یا طرح را بر عهده داره. درواقع کلیه امور مربوط به برنامه‌ریزی، کنترل و ارزیابی پروژه و یکپارچه نمودن برنامه زمان‌بندی پروژه‌های یه طرح، با به‌کارگیری اصول و تکنیک‌های مدیریت پروژه توسط مدیر پروژه و کارشناسان کنترل پروژه در این دفتر انجام می‌شه. این واحد از فعالیت‌های مدیر پروژه یا مدیر طرح در تمامی طول چرخه حیات پروژه پشتیبانی می‌کنه و مواردی همچون برقراری ارتباطات با ذی‌نفعان، تهیه مستندات و مجوزهای لازم و حل‌وفصل اختلافات و تعارضات پروژه را تسهیل می‌ کنه.


2.         دفتر مدیریت پروژه وظیفه‌ای

محدوده این نوع دفتر مدیریت پروژه یکی از بخش‌های وظیفه‌ای سازمان است و کلیه پروژه‌های این بخش را در برمی‌گیره. دفتر مدیریت پروژه در این سطح تنها مسئول موفقیت یه پروژه نیس بلکه با توسعه فرایندها و رویه‌ها به‌کل بخش، موفقیت پروژه‌های تحت نفوذش را افزایش می‌ده. مسئولیت اصلی این واحد هماهنگی در مدیریت پروژه‌ها و یکپارچه‌سازی مدیریت منابع در سطح مربوطه و همچنین بر عملکرد دفاتر پروژه و طرح نظارت می‌کنه.


3.         دفتر مدیریت پروژه سازمانی

این نوع دفاتر در بالاترین سطح سازمانی یعنی سطح راهبردی استقرار پیدا می کنه و با سایر بخش‌های وظیفه‌ای سازمان تعامل داره. در این سطح دفتر مدیریت پروژه با دیدی همه‌جانبه بر کل پروژه‌ها نظارت داره و به دلیل احاطه‌ای که بر کل سازمان داره و ارتباط مستقیمی که با مدیریت ارشد برقرار می‌کنه، علاوه بر کارکردهای معمول مورد انتظار، اقدامات زیر را نیز انجام میده:


-         انتخاب پورتفولیو پروژه‌های سازمان

-         تدوین استاندارد‌ها، فرایندها و متدولوژی‌ها

-         نظارت بر پروژه‌ها در راستای اهداف راهبردی سازمان

-         بهبود ارتباطات سازمانی

-         ایجاد هم‌افزایی و یکپارچگی بیشتر در کل سازمان